به گزارش تيتر شـهر، بي گمان يكي از نقاط ضعف حمل ونقل كشور بـه سيستم هواپيمايي و قديمي بودن ناوگان هوايي آن بر مي گردد. سرنوشت آیسو بـه دليل اين كه سال ها درون تحريم بـه سر مي برديم، سرنوشت آیسو اجازه خريد هواپيماهاي نو را نداشتيم و همين موضوع باعث شده که تا درسال هاي اخير سفر با هواپيماهاي غير استاندارد و گاه از رده خارج شده بـه يكي از نگراني هاي شـهروندان تبديل شود. سرنوشت آیسو چند حادثه هوايي كه سال گذشته رخ داد نيز بـه اين نگراني ها دامن زد. اما برجام فرصتي فراهم آورد که تا ناوگان هواپيمايي كشور که تا حدودي نوسازي شود. طي دو سال گذشته درون مجموع 11 فروند هواپيما وارد كشور شد كه شامل 3 فروند ايرباس و 8 فروند هواپيماي اي . تي آر بوده است.

شرکت بوئینگ كه قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپیما بـه ایران ایر را بـه امضا رسانیده و قرار بود 60 فروند دیگر نیز بـه شرکت هواپیمایی آسمان، بفروشد بلافاصله بعد از خروج امريكا از برجام اعلام كرد كه قرارداد خود با ايران را فسخ مي كند. البته اين شركت درون زمان امضاي قراردادها عنوان كرده بود كه موظف هست از قوانین کشورش، ایـالات متحده آمریکا، تبعیت کند.

ایران‌ایر پیش از این، قرارداد ۱۶.۶ مـیلیـارد دلاری با بوئینگ به منظور خرید ۸۰ هواپیمای مسافربری امضا کرده بود، همچنین قراردادی بـه ارزش ۱۰ مـیلیـارد دلار هم به منظور تحویل ۱۰۰ هواپیمای جت با شرکت رقیب بوئینگ، ایرباس، امضا کرده بود كه بـه نظر مي رسد با خروج آمريكا از برجام و از سرگيري مجدد تحريم ها، ‌ايرباس نيز قرار داد خود با ايران اير را لغو كند.30 درصد از سهام اين شركت متعلق بـه آمريكاست و طبق قوانين چنانچه بيشتر از 10 درصد سهام شركتي آمريكايي باشد بايد جهت انجام معاملات مجوز اوفك را دريافت كند. OFAC LICENSE مجوزی هست که بـه اصطلاح The Office of Foreign Assets Control گفته شده و زیر نظر وزارت خزانـه داری آمریکا است.

احتمال لغو قراردادهاي ايرباس و اي تي آر

طبق قراردادی کـه مـیان ایران ایر و ایرباس بسته شده، ۸۵ درصد از منابع مالی مورد نیـاز به منظور ورود ۱۰۰ فروند ایرباس خریداری شده حتما از طریق فاینانس تامـین شود و ۱۵ درصد باقی مانده را طرف ایرانی پرداخت کند.ایران ایر درون طول ماه های ابتدایی عقد این قرارداد با فراهم مبلغ پیش پرداخت درون نظر گرفته شده، ۳ هواپیمای جدید خود را تحویل گرفت اما درون شرايطي كنوني و با آماده نبودن مبلغ پيش پرداخت ها و همچنين خروج آمريكا از برجام سرنوشت تحويل هواپيماهاي ديگر درون ابهام قرار دارد.

اين موضوع درون باره هواپيماهايATR نيز صدق مي كند. طبق قرارداد با اين شركت قرار هست تا پايان سال جاري ميلادي 8 فروند هواپيماي ديگر نيز وارد كشور شود و بايد منتظر بود و ديد آيا اين شركت كه سهام عمده آن متعلق بـه فرانسه هست تسليم خواسته هاي امريكا مي شود يا بـه تعهد خود با ايران پايبند مي ماند.


: سرنوشت آیسو




[سرنوشت خريد ايرباس و ... - titreshahr.com سرنوشت آیسو]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 05 Jul 2018 12:45:00 +0000